TÉMA KONFLIKT: 3 TIPY, KTERÉ VÁM POMŮŽOU

Zamrzáte, když na vás někdo vyrukuje? Zíráte na dotyčného a nevyrazíte ze sebe slovo? Co jste mohli říct, vám dojde až několik hodin poté. A pak se tím možná trápíte a zlobíte se na sebe… Není to nutné. Lék na zamrznutí existuje.

 

Za všechno můžou plazi

Tohle byl i můj případ. Nevěděla jsem si s tím rady. Příval slov, kritika, rychlá argumentace nebo slovní agresivita byla spolehlivým spouštěčem „efektu zamrznutí“.

Tehdy jsem nevěděla, že tato reakce pochází z velmi staré části našeho lidského mozku. Tento tzv. plazí mozek reaguje v případě ohrožení instinktivně a vybírá si ze tří možných reakci: útok, únik, ustrnutí.

A situace, kdy na vás někdo verbálně „vyrukuje“ vyvolává pocit ohrožení. Každý to máme trochu jinak, podle toho, jak tenhle plazí mozek máme nastaven. Můj vzorec byl ustrnout, zamrznout a počkat, až to přejde. Často jsem si pak nadávala, proč jsem si to všechno nechala líbit…

8

Plazí reakci popisuju podrobně v knize „Jak si říct o to, co potřebujete, abyste to skutečně dostali“. Abyste byli schopni v ohrožující konverzaci obstát, je nejdříve nutné zabránit ustrnutí.

TIP ČÍSLO 1:

Dostat se z fáze zamrznutí je poměrně jednoduché. Stačí se vzpřímit, narovnat se, podívat rovně před sebe a dýchat – hluboce nadechnout do břicha, dech na chvíli zadržet a pak pomalu vydechnout. V tu chvíli sice ještě nebudete vědět, co říct, ale nebudete upadat to plazí letargie a neustrnete.

Kouzlo jménem parafráze

Zázrak jménem parafráze jsem se naučila na mediátorském výcviku. Chce to sice chvíli cviku, ale jakmile se ji naučíte, hodně vám pomůže.

TIP ČÍSLO 2:

Spočívá v tom, že řečníka přerušíte (např. větou – „Promiň, že Tě přerušuju, ale z toho co říkáš, jsem trochu zmatená. Potřebuju se ujistit, že Ti dobře rozumím…“) a potom zopakujete hlavní myšlenku, kterou jste z jeho projevu pochopili.

Na závěr si svou interpretaci ověříte dovětkem:…. je to tak?

Má to dvojí efekt. Za prvé zarazíte příval slov protistrany a získáte pro sebe čas. Za druhé si ověříte, jakou faktickou informaci druhý sděluje. Na ní pak můžete stavět další rozhovor.

arguing-1296392_960_720

 

Popis a prosba

V situacích, kdy je vaše protistrana rozčílená pomáhá pojmenovat emoci, kterou na druhém vidíte a vyjádřit, že má na své prožívání právo. Zároveň je ale nutné vyjádřit, že se vám nelíbí být hromosvodem cizích emocí.

Za své emoce jsme každý odpovědný sám. Když jste rozčílení, není to tak, že vás někdo nebo něco rozčílilo. Je to spíš tak, že jste se nechali někým nebo něčím rozčílit.

Následující technice se říká popis a prosba.

 

TIP ČÍSLO 3:

A jak to v praxi vypadá? Třeba takhle: „Vidím, že jsi hodně rozčílený a v této situaci to asi i chápu. Ale když na mně křičíš, tak je mi to hodně nepříjemné. Můžeš se mnou prosím mluvit víc v klidu?“

Asi namítnete, že z druhé strany možná uslyšíte: „ Mně vůbec nezajímá, jak se cítíš!“ Dost možná. V této chvíli vám opět pomůže parafráze: „Rozumím tomu tedy správně, že potřebuješ uvolnit svůj vztek a proto tu na mně křičíš? Je to tak?“

Hodně záleží na situaci a popis, stejně jako parafráze potřebuje na začátku trénovat, než si na to zvyknete.

Existují ještě další techniky a postupy, jak si v těchto situacích můžete pomoci. Když je zvládnete, budete lépe čelit těmto situacím:

  • Výčitkám, kritice, srovnávání a manipulaci
  • Nátlaku a výhružkám
  • Konfliktům a obviňování
  • Nepříjemným rozhovorům, ve kterých se za sebe potřebujete postavit

 

Proč tohle přirozeně neumíme? Nikdo nás to neučil…

Komunikace je dovednost, kterou je třeba trénovat, aby dobře sloužila. Bohužel jsme se za svá školní léta naučili spoustu podružných faktů, ale tohle nás nikdo neučil.

A proto jsem pro vás sepsala praktickou knihu komunikace, ve které vás provedu základy a pomůžu vám vaši komunikaci vypilovat 🙂

Pomáhám šéfům týmů nastavit harmonické a produktivní vztahy mezi klíčovými lidmi, aby mohli naplno rozvinout a využít tvůrčí potenciál týmu a dosahovat lepších výsledků. Týmům i jednotlivcům pomáhám vylepšit jejich vzájemnou komunikaci, lépe nastavit procesy a pracovní postupy, uzavřít konflikty a neshody a začít spolupracovat . Díky tomu dosahují týmy i lidé v nich lepších pracovních výsledků, jsou v práci spokojenější a šťastnější. Jsem autorkou knihy o komunikaci s názvem "Jak si říct o to, co potřebujete, abyste to skutečně dostali".
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • KDO PÍŠE?

    Fotoface_074 - kopie

    Jmenuji se Alena Hanušová. Jsem facilitátorka  a průvodkyně hledáním win-win dohody, lektorka autentické komunikace a vyjednávacích dovedností a autorka knihy o komunikaci.

    Týmům  i jednotlivcům ve firmách pomáhám vylepšit jejich vzájemnou komunikaci, lépe nastavit procesy a pracovní postupy,  uzavřít konflikty a neshody a začít spolupracovat . Díky tomu dosahují týmy i lidé v nich lepších pracovních výsledků, jsou v práci spokojenější  a šťastnější.

  • AKTUÁLNÍ WORKSHOPY

     art-1733128_1920

    AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ 1: ZÁKLADNÍ TRÉNINK

    „Tohle je k ničemu.“ „Nevím.“ „Neumím.“ „Neznám.“ „Tohle je blbě.“ „Nikdy to nebude fungovat.“ „Vždycky se to dělalo takhle, tak proč to měnit?“ „Nechápu k čemu nám to je..."

    Slýcháte to často? Máte takové lidi ve svém týmu? Chcete to změnit? Přijďte zjistit, jak je můžete z téhle ulity  "nevím-neznám-nechci" vyrazit...

    23.5. 2018, 9:30 - 13:30, PRAHA

  • Nejnovější články
  • Rubriky