Co dělá facilitátor?

Dost často se mně lidé ptají, co že to vlastně dělám, když jsem ten facilitátor. Tak tady je vysvětlení.

Facilitátor je vlastně takový moderátor nebo průvodce porady, diskuse nebo jednání.

Jeho úkolem je provést účastníky jednáním tak, aby každý dostal prostor se vyjádřit k daným tématům a aby na konci došli k výsledku, který si pro jednání stanovili. A to k takovému výsledku, se kterým jsou ok všichni účastníci jednání.

conference-1886021_1920

V praxi se totiž dost často stává, že mluví stále stejní lidé a ti ostatní jen mlčí a čekají, až to skončí. Anebo mluví všichni najednou, jeden přes druhého, skáčou z tématu na téma a výsledek konci je dost špatně uchopitelný. Pracovní porady mají dost často takový efekt – mnoho řečí a málo výsledků.

A není to dáno neschopností osoby, která poradu vede. Problém je jinde – pokud ta osoba má určitý zájem (a pokud je členem týmu, má ho téměř vždy), tak ostatní podvědomě čekají nějaké „triky“. Anebo jsou předem rozhodnutí, že „tohle si stejně prosadí, tak co já se tu budu hádat“. Je to potom skrytě trošku přetahování kdo z koho.

Rozdíl mezi facilitátorem jednání a účastníkem jednání je, že facilitátor nemá žádný svůj vlastní odborný názor, žádnou agendu k projednání. Facilitátor je vlastně takovým strážcem formy a struktury jednání a účastníci vnáší svůj vlastní obsah. Díky tomu je facilitátor neutrální osobou a nemá na konkrétní podobě výsledků žádný osobní zájem.

Jednoduše řešeno, jako facilitátorovi je mi vcelku šumafuk, CO je předmětem dohody, co konkrétně je tím výsledkem. Nakonci mé práce je buď jasně formulovaná týmová dohoda anebo takzvaná dohoda o nedohodě – tedy „na tomhle se neshodneme a předáváme to dál k rozhodnutí“.

people-1320090_1280

Schopný facilitátor může šéfům týmů, kteří ve většině případů porady vedou, hodně ulehčit. Mohou se pak v klidu soustředit na to, jaké mají oni v daném tématu potřeby a co chtějí vyřešit a ne na průběh diskuse. A členům týmu zase facilitátor dává jistotu, že budou vyslyšeny i takové názory, které by jinak šéf smetl ze stolu. Prostě díky pevné struktuře facilitované diskuse a komunikačním schopnostem facilitátora zazní vše, co je třeba k odpovědnému rozhodnutí o dané věci.

Pokud tedy váš tým potřebuje udělat nějaká zásadní rozhodnutí nebo změny, pak je na zvážení si facilitátora přizvat. Jedná se o také situace jako utváření nebo změna firemní struktury, kreativní schůzky a brainstormingy, jednání o koupi či sloučení firem nebo třeba projektové meetingy.

Kdybyste potřebovali vědět víc, klidně mi napište.

PS: Líbil se vám článek? Lajkněte ho a nebo sdílejte s přáteli.

Alena Hanušová
Jsem moc ráda, že můžu ukazovat lidem, jak lehce a radostě mohou procházet životem, když se naučí správně komunikovat. Jsem autorka knihy Jak si říct o to, co potřebujete, abyste to skutečně dostali, facilitátorka a lektorka autentické komunikace. Píšu blog o komunikaci, který najdete na www.alenahanusova.cz.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *